Blog: Fun

Ik hoor het meester Leo, in de zesde klas van lagere school De Bottel in Lottum, nog zeggen. ‘Jij moet later schrijver worden, Ron!’ Ik moest voor de klas, als winnaar van de lokale schoolschrijfwedstrijd, met tegenzin mijn verhaal over ‘Hoe een kameel aan twee bulten komt’ voorlezen en kreeg vervolgens een luid applaus van mijn klasgenoten én een glunderende meester Leo.

Waar dat verhaal gebleven is? Volgens mij ligt het op zolder, bij mijn oude schoolspullen. Ergens in de la, waarschijnlijk onder mijn op de Katholieke Universiteit van Nijmegen verworven bul, die ik in mijn hele leven tijdens een van de sollicitatiegesprekken geen enkele keer aan ook maar iemand heb laten zien. Het was niet nodig, of ik was haar vergeten. Maar de tip van meester Leo is ik daarentegen wél altijd in mijn hoofd blijven leven. ‘Jij bent een geboren schrijver, doe er je voordeel mee’.

De ene herinnering blijft, de andere gaat. Het is net zoals met dromen. Lang bleef ik steken in die eerste veilige fase van dromen. Want tussen droom en werkelijkheid staat het denken. Een lastige fase, waarin plotseling beren op de weg verschijnen en ook anderen zich, meestal goedbedoeld, met mijn plan voor het opzetten van een eigen media- en communicatiebureau, in combinatie met mijn werk bij Peel en Maas (TV) in Venray, gingen bemoeien.

Waarom doe je het? Je hebt toch een goede baan bij Peel en Maas? Je gaat toch geen risico’s nemen? Het antwoord op hun vragen was simpel: omdat ik er later geen spijt van wil krijgen dat ik de stap niet heb gezet. Het kriebelt. Ik zou het mezelf ook nooit vergeven als ik het niet zou doen. Ondernemen is volgens mij net zoiets als een blog schrijven. Het is fun. Je krijgt er positieve energie van. Tenminste, als je van schrijven houdt. Zo niet, dan kun je mij inschakelen om dat verhaal over, bijvoorbeeld een jubileum of open dag van je bedrijf, voor je website of een regiokrant te schrijven. Of wellicht wil je videoblog maken? Of een film? Ook daarover kan ik je als kersverse directeur-eigenaar (wow, dat klinkt!) van Koenen Media & Communicatie natuurlijk adviseren. Koffietje doen?

Ron