Leve de advertorial!

Het is de tijd van het jaar. Zo vlak voor Pasen is het altijd druk. Maar volgens mij geldt dat voor heel veel bedrijven. Het is de tijd van open dagen, bedrijfsbezoeken en het bekendmaken van nieuwe plannen. Want, ja, ik merk het ook als tekstschrijver: de economie draait op volle toeren!

Na de carnavalsweek is het werkelijk ontploft met opdrachten. Het ene na het andere bedrijf wil, het liefst zo snel mogelijk, een tekst voor zijn brochure, website en/of advertorial in, ik noem maar een paar voorbeelden, krant of tijdschrift.

Vooral advertorials zijn in trek. Niet zo gek ook. Want een advertorial, een advertentie die aansluit bij de redactionele stijl en opmaak van een krant (of tijdschrift), valt op. Het is een verhaal dat je product of dienst verkoopt. Advertorials worden ook beter gelezen dan advertenties, zo blijkt uit onderzoek. De lezers geloven eerder wat er staat omdat jouw advertorial wordt gezien als een persoonlijke aanbeveling van dat specifieke blad of magazine. Hierdoor wordt de geloofwaardigheid van de advertorial flink verhoogd.

Het geheim voor het schrijven van een goede advertorial is het creëren van het juiste evenwicht tussen verhaal en verkoop. Belangrijk is het verhaal niet te commercieel te maken. Overdrijf niet, zeg vooral niet goed je product of dienst wel niet is, maar geef de klant nuttige informatie waaruit jouw expertise blijkt. Plaats ook een foto of illustratie bij het verhaal. Dat trekt de aandacht. En…. vergeet uiteraard niet je contactgegevens en bedrijfsnaam te vermelden en de advertorial als .jpg op te vragen. Want dan kun je het bestand ook nog gebruiken voor eigen gebruik, bijvoorbeeld voor je eigen socialmediakanalen. Deel je verhaal, kennis en ervaringen!

Voor meer informatie over het schrijven van advertorials mail ron@koenenmediaencommunicatie.nl.